Benævnt som “den danske brint-boss” udtaler Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen, sig til Jernbane Tidende om de store potentialer ved brugen af brint i togdrift – ude såvel som herhjemme.

For nyligt blev det første brinttog sat på skinnerne i Tyskland. Inden længe vil vi også se dem i England. Og de vil også komme til at blive en del af den danske togdrift i fremtiden, lyder vurderingen fra Tejs Laustsen Jensen:

Brinttog er helt sikkert en del af fremtidens jernbaner. Brinttog er jo et oplagt valg, hvis man ønsker en CO2-neutral løsning på de dele af banen, hvor elektrificering ikke ligger lige for. Brinttog er både en billigere løsning, og en langt mindre indgribende løsning end elektrificering.

Han mener også, at rammerne for udrulningen af brinttog i Danmark er oplagte, og at vi har store fordele på brintområdet:

I Danmark bygger vi jo ikke tog – ikke længere. Men vi kan noget særligt på både brinttankanlæg og brintproduktion. Derfor vil der også være dansk teknologi i fremtidens brinttog-løsninger rundt omkring i verden. Vi har f.eks. en af verdens førende producenter af tankanlæg i Herning – Nel Hydrogen.

Du kan læse hele artiklen her.