Den maritime transport skal også omstilles til den grønne tidsalder.
Flagships: Den maritime transport kan blive grøn
Der er rigtigt mange initiativer i gang rundt om i hele verden for at gøre den maritime transport mere grøn. Et vigtigt bidrag er det FCH JU-støttede FLAGSHIPS-projekt, der samler otte partnere om at få søsat to brintdrevne skibe inden 2021; en person- og bilfærge i Stavanger og en bugserbåd i Lyon.
Bådene skal sejle i 18 måneder som led i projektets demonstrationsperiode, men rederne forventer at kunne opretholde skibene i normal kommerciel drift efter de 18 måneder.
På den franske båd vil der blive anvendt brint i gasform og i Stavanger vil der blive testet flydende brint.
Brændselscelleanlæggene bliver leveret af Ballard. Canadiske Ballard annoncerede for nyligt, at de udvider deres produktion i Danmark med en ny produktionsfacilitet i Hobro. Ballard etablerer et såkaldt “Marine Center of Excellence”, hvor virksomheden netop skal designe og producere maritime brændselscelleløsninger.
Du kan læse meget mere om FLAGSHIPS-projektet her.
