Det nye projekt Shipping-Lab skal bane vejen for nye teknologiske gennembrud for brint i skibsfarten.
Fra stiv kuling til grøn brint
Transportsektoren er et af den grønne omstillings helt store smertensbørn, og det skibsfarten er en af de vanskeligste udfordringer at løse. Det er samtidig en af de vigtigste, da omfanget af udledningerne er massive, ikke mindst i den internationale skibsfart. Løsningerne på de udfordringer skal dog udvikles lidt mere lokalt som det er tilfældet med det nye projekt Shipping-Lab i Hvide Sande. Formålet med Shipping-Lab er at lade vindmøller ud for Hvide Sande havn producere brint, som så skal bruges drivemiddel i det fartøj, der holder havnens indsejling fri for sand.
Projektets konsortium består af Ballard Power Systems, Hvide Sande Shipyard og Odense Maritime Technologies, og både ambitionerne og perspektiverne i projektet rækker videre end havnens indsejling. Brint til transport er i rivende udvikling på især landtransporten, men skibsfarten stiller andre krav til brændstoffer, fortæller Kristina Juelsgaard, Business Development Director hos Ballard Power Systems Europe og bestyrelsesmedlem i Brintbranchen:
“Der er stor forskel på at køre på brint igennem byen med Linje 10 og på at bringe samme power system ombord på et skib til bølgeskvulp og understrøm. Dels er der vejret og påvirkning fra vand og salt, og samtidig skal systemet både kunne klare fremdriften af skibet og øget arbejdseffekt, når skibet ligger stille og graver. Det har vi udviklet en god løsning til, og samspillet i ShippingLab med de maritime eksperter er helt afgørende for at få prøvet tingene af i praksis og finde ud af hvad der rent faktisk virker bedst til søs. Ikke alle grønne typer brændstoffer vil egne sig til alle typer skibe, så vi ser frem til at få en god, fælles erfaring med brint”.
Læs mere her.