Der skal langt mere grøn energi ind i transportsektoren hurtigst muligt, og derfor bør transportminister, Trine Bramsen, sammen med forligskredsen holde fast, og indføre den kilometerbarede afgift for lastbiler som planlagt, trods kritik. Sådan lyder opfordringen fra Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen, i Altinget.
I forbindelse med det politiske forlig om grøn omstilling af vejtransporten blev det besluttet af et politisk flertal at indføre en kilometerbaseret afgift for lastbiler, den såkaldte CO2-MAUT. Der har dog særligt på det seneste været debat om, hvorvidt en sådan afgift ville skade erhvervslivet mere, end den ville gavne klimaet.
Brintbranchen opfordrer dog ministeren og partierne bag aftale til at holde fast i afgiften, da den vil kunne være med til at sætte skub på omstillingen af den tunge vejtransport. Samtidig understreger direktør, Tejs Laustsen Jensen, at indtjeningen fra afgiften skal bruges til bl.a. udrulning af grøn infrastruktur herunder brinttankstationer:
Du kan læse hele debatindlægget i Altinget her.
Spørgsmål eller kommentarer?

Tejs Laustsen Jensen – direktør Brintbranchen
tlj@brintbranchen.dk
tlf. 26 23 94 43