Et samarbejde mellem operatøren af Paris Charles de Gaulle-luftavnen, Group ADP, Airbus og Air France-KLM skal gøre lufthavnen til et internationalt fyrtårn for brintteknologi, sådan lyder ambitionen fra de tre parter i et storstilet nyt projekt, der for alvor skal gøre op med klimabelastningerne i og omkring luftfarten. Disse planer er blevet til efter en planlagt udvidelse af lufthavnen er blevet droppet. Paris-CDG skulle have været udvidet med en ny terminal 4, men på anmodning af den franske regering er de planer nu lagt på hylden. Det sker på baggrund af et nyt lovforslag, som vil forhindre udvidelser af lufthavne fra 2022, hvis udvidelserne vil medføre yderligere udledning af drivhusgasser. Den franske regering har nu bedt Group ADP, som driver både Charles de Gaulle og de øvrige parisiske lufthavne, om nye forslag til en mere bæredygtig udvikling af lufthavnen.
Derfor har Group ADP, Airbus og Air France-KLM nu valgt en anden vej – en grønnere vej. Og den vej er brolagt med brint. Det handler både om grønnere flyvninger, men også om bedre koordineret infrastruktur med offentlig transport og generel reduktion af lufthavnens energiforbrug. Parterne har derfor igangsat en proces for interessetilkendegivelse, hvor virksomheder og leverandører kan byde ind med deres kompetencer inden for løsninger til opbevaring, transport og distribution af brint i lufthavnen og anvendelse samt genanvendelse af brint inden for forskellige sektorer i lufthavnens drift.
Generelt er Frankrig langt fremme med både strategier og investeringer i brintteknologier. På baggrund af coronapandemiens konsekvenser for luftfarten har den franske regering givet statsstøtte til den trængte branche, og udviklingen af brintsektoren er en betingelse for denne støtte – her skal 1,5 milliarder euro bruges til tiltag, der mindsker CO2-udledningen fra luftfarten.
Læs mere her.