Fra Mirai til de Olympiske Lege: Toyota vil skabe nulemissionssamfund
I marts i år kom den nye Mirai, Toyotas anden generation brintbil, på dansk jord. Ligesom dens forgænger er den nye Mirai forureningsfri, men den er større, lavere og mere aerodynamisk end forgængeren. Dog er brintbilen Mirai ikke det eneste tiltag, som den japanske mobilitetskoncern tager i dens mission for at gå beyond zero.
Allerede i 2015 formulerede Toyota sin egen miljøstrategi, den såkaldte Toyota Environmental Challenge 2050. Strategien fokuserer på seks hovedområder, hvoraf ét af fokusområderne er, at alle biler som Toyota producerer, skal være nulemissionsbiler senest i 2050. Det inkluderer både brintbiler og batteri-elbiler.
De andre fokusområder i Toyotas strategi er bl.a. at opnå nulemission fra hele bilens livscyklus og etablering af emissionsfrie fabrikker. For at kunne opnå disse ambitiøse mål, indgår optimering af ressourceforbrug i produktionen, samt minimering af vandforbrug i produktionsprocessen, og en øget fokus på genbrug af materialer også i Toyotas strategi.
Alt disse tiltag skal kulminere i Toyotas overordnede ideal om at etablere et samfund, der er i harmoni med naturen. Det kommer bl.a. til udtryk i Toyotas ambition om at skabe fremtidsbyen ’Woven City’, som er en by under konstruktion på Toyotas egen grund ved foden af Japans ikoniske bjerg Mount Fuji. Det danske arkitektbureau Bjarke Ingels Group er med til at designe byen, som bl.a. skal bruge brint som energikilde til al aktivitet i byen.
Læs mere: Toyotas medlemsportræt

Medlemsportræt
Denne artikel er del af Brintbranchens serie af medlemsportrætter. Her belyser vi medlemmernes arbejde med brint- og Power-to-X-teknologier til gavn for både klima, beskæftigelse og dansk eksport.