Det er den danske brintvirksomhed Nel Hydrogen, der leverer en brinttankstation til Londons nye brintbusser, hvor en hel opfyldning kun vil tage fem minutter.
Londons borgmester, Sadiq Khan, lancerede den 23. juni Englands første brint-dobbeltdækkerbusser, hvilket markerer endnu et stort skridt i retning af at gøre bybusserne emissionsfrie og gøre Londons giftige luft ren.
De 20 nye miljøvenlige busser, de første af deres art, producerer ingen forurening fra deres udstødning og slutter sig til mere end 500 i forvejen eksisterende elbusser. De nye brintcelle-dobbeltdækkerbusser introduceres først på ruten mellem East Acton og Oxford Circus.
Borgmesterens grønne transportinvestering understøtter også job i hele Storbritannien. Busserne er blevet produceret af Wrightbus i Nordirland, hvilket har bidraget til at skabe nye arbejdspladser. Brinten til busserne produceres i øjeblikket på Air Liquides fabrik i Runcorn og udnytter spildbrint som et biprodukt fra et industrielt anlæg. Fra 2023 bliver brinten til Londons busser endnu grønnere, da det vil blive produceret via PtX.
Jens Egholt Rasmussen, Senior Director Global Sales hos Nel Hydrogen, siger: “In May 2019, we were proud to announce a contract for a bus H2Station solution for Transport for London. Today, I’m happy to confirm a dual bus H2Station has been commissioned and is now fully operational. While currently in the ramp-up phase, eventually, 20 buses will be fuelled at the station on a daily basis. Hydrogen buses are already a competitive alternative to battery buses, with significantly faster fuelling time and therefore, less downtime. They are also becoming more of a competitive alternative to diesel buses on a total cost of ownership basis. The market for such solutions is growing quickly and we see significant opportunities going forward. This is an important step in the right direction.”
Læs mere her.