Pressemeddelelse
Brintbranchen: Danmark skal med på brinteksport til Tyskland og blive storproducent af brint
”Danmark må og skal gribe den her mulighed, og komme ind i kampen”. Sådan lyder det fra direktør i Brintbranchen, Tejs Laustsen Jensen, efter at Tyskland tirsdag indgik en aftale med Canada om, at de to lande i fællesskab vil udvikle mulighederne for, at Canada kan eksportere brint til Tyskland.
I fremtiden kan tankskibe sejle over Atlanten med brint, produceret på vandkraft i Canada, og forsyne den tyske industri og transportsektor med den grønne energi, som tyskerne tørster efter, men ikke selv kan producere. Det var scenariet, som den tyske energi- og erhvervsminister, Peter Altmaier, og hans canadiske kollega tirsdag skitserede, da de indgik aftalen om i fællesskab at udvikle mulighederne for, at tyskerne kan hente brint i Canada.
Aftalen med Canada kommer i kølvandet på lignende tyske aftaler med Saudi Arabien og Australien. Men der er ikke grund til, at man i Berlin kigger helt så langt væk. For Danmark har mulighed for at producere store dele af den brint, som tyskerne mangler. Men det kræver politisk handling nu, ellers risikerer Danmark at komme for sent til, hvad der ifølge hovedorganisationen for den danske brint- og PtX-industri, Brintbranchen, kan blive et decideret eksporteventyr.
Og rykker Christiansborg ikke, risikerer Danmark at tabe ikke bare en gigantisk økonomisk mulighed, men også potentielt et af de vigtigste bidrag Danmark kan give til klimakampen, på gulvet, advarer brancheorganisationen, der foreslår, at massiv brinteksport bliver et nøgleelement i dansk energipolitik.
”Det er jo nærmest tragikomisk, at det tilsyneladende er mere attraktivt for Tyskland at indgå en aftale om import af brint med et land på den anden side af Atlanterhavet, end med Danmark. Vi kan producere langt, langt større mængder grøn strøm, særligt fra havvind, end vi selv kan forbruge. Frem for at se det som et problem, bør vi i stedet se det som en helt unik mulighed for at skabe et nyt energieventyr, hvor vi rejser så mange møller som overhovedet muligt i de danske farvande, og eksporterer brint og flydende brintbaserede brændstoffer til det tyske marked”, siger Tejs Laustsen Jensen.
Han påpeger, at brinten kan eksporteres billigt via rørledninger, og at den eksisterende gasinfrastruktur ofte vil kunne tilpasses, så den kran bruges til brint, og at der er tale om meget store økonomiske perspektiver. ”Den årlige eksportværdi kan langt overstige værdien af eksporten af olie- og gas fra Nordsøen, da den toppede tilbage i 2006,” siger Tejs Laustsen Jensen, og understreger, at det ikke kun er energieksport, hvor en ny strategi vil give store økonomiske muligheder.
”Alene produktionen af de mange havvindmøller vil skabe mange jobs, og Danmark bliver samtidig et helt centralt land for udvikling af brintteknologi, som f.eks. elektrolyse. Tillige vil der være jobs i forædlingen af den grønne strøm til brint m.v., og det er samlet set 10.000-vis af job vi taler om inden for en relativt kort årrække oven i de meget store eksportindtægter. Det giver ikke mening, at Danmark har et potentielt massivt energioverskud og en let eksportvej til det europæiske brintmarked, og vi så er i en situation, hvor det virker mere attraktivt for tyskerne at se mod Canada. Det går ikke. Der er behov for, at Danmark handler hurtigst muligt – absolut senest i forbindelse med den kommende brint- og PtX-strategi til efteråret – og melder klart ud, at vi går efter at blive storproducent af brint, og ligeledes begynder at planlægge ud fra den ambition – i alt fra vindmøller, infrastruktur og erhvervsstrategi. Vi er klar i industrien, og Danmark har gode forudsætninger, men det kræver politisk handling, hvis vi skal komme derhen,” siger Tejs Laustsen Jensen, der samtidig påpeger, at der ikke alene er tale om en stor økonomisk mulighed, men ligeledes en mulighed for at Danmark kan bidrage til klimaet langt ud over sin størrelse:
”Brint kritiseres i den danske debat ofte for ikke at bidrage tilstrækkeligt til 70% målsætningen. Det er ikke rigtigt, men det er helt rigtigt at energieksport ikke bidrager til hverken 70% eller 100% målsætningerne. Men er det vigtigt? Klimaet er ligeglad med om CO2’en spares i Ribe eller Ruhr, og kan Danmark bidrage til, at store dele af Europa kører på grøn energi, så det er potentielt det største bidrag, vi som nation overhovedet kan give til den globale kamp mod klimakrisen. Man kan med rette spørge, om vi ikke har en moralsk forpligtigelse til at høste så meget grøn energi fra vores farvande som overhovedet muligt, når resten af Europa tørster efter den?”, slutter Tejs Laustsen Jensen.
For spørgsmål eller kommentarer kontakt Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen, +45 26 23 94 43 eller via tlj@brintbranchen.dk