Den grønne omstilling af transportsektoren er én af tidens største udfordringer. Det gælder ikke mindst den tunge transport og fragtindustrien. En ny tværeuropæisk brintkoalition vil nu for alvor gøre op med udledningerne og klimabelastningen fra den tunge transport. Koalitionen har sat det meget ambitiøse mål, at 100.000 brintlastbiler og tilhørende infrastruktur af 1.500 brinttankstationer skal udrulles i Europa fra 2030, og der skal gøres en strategisk indsats for udbredelsen af infrastrukturen frem mod 2030.
At brint til transport vinder større og større indpas, er ikke alene godt for klimaet, det er også gode nyheder for dansk erhvervsliv, udtaler Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen, i en kommentar:
”Man skal absolut ikke undervurdere betydningen af, at så mange interessenter på området vælger at satse så massivt på brint- og brændselscelleteknologier til omstillingen af transporten. Det er nogle af branchens allertungeste spillere, der står bag koalitionen, og når de vælger så tydeligt at gå brintvejen, så er det fordi det er den bedste løsning. Og der er ingen tvivl om, at det her kan få stor betydning for den danske brintindustri,” siger Tejs Laustsen Jensen, og uddyber:
”I Danmark har vi en stærk værdikæde på brint- og brændselsceller – en værdikæde der virkelig kan komme i spil, når koalitionens ambitioner skal indfris. Vi producerer ikke lastbilerne herhjemme, men stort set alle andre elementer i brinttransport kan vi levere. Allerede nu eksporterer vi elektrolyseanlæg, brændselsceller, tankstationer m.m. til hele verden. ”Made in Denmark”-brandet står stærkt globalt, ikke mindst på brint- og brændselscelleområdet, og der er ingen tvivl om, at de danske virksomheder kan levere en stor del af den nødvendige teknologi til omstillingen af bl.a. den tunge transport.”
Koalitionen, som tæller flere af Brintbranchens medlemmer, affyrer med sine planer et startskud, der bør kunne høres helt ind på Christiansborg, mener Tejs Laustsen Jensen, som opfordrer de danske politikere til at lade den internationale udvikle afspejle sig i de danske politiske initiativer:
”Vi har alle tænkelige forudsætninger for at lede både udviklingen og omstillingen på dette område. Men vi er simpelthen ved at blive overhalet indenom af andre lande, der allerede nu sætter alle sejl for at nå forrest i feltet. Udviklingen går stærkt lige nu, og vi risikerer at gå glip af de enorme vækstmarkeder, som Danmark burde dominere. Vi har brug for en strategisk politisk indsats, klare rammevilkår for branchen og et stærkere hjemmemarked for de grønne teknologier,” siger brintdirektøren, og afslutter:
”Klima- og erhvervspolitik kan gå hånd i hånd. Vi kan omstille transportsektoren og skabe danske arbejdspladser, vækst og eksport på samme tid, hvis vi handler nu – og den nye koalition en vigtig påmindelse om, at det haster.”