Regeringen forspilder oplagte muligheder for brint og PtX i infrastrukturplanen
Regeringen vil skubbe Danmark fremad med sin nye infrastrukturplan, men resultatet er, at vi sakker bagud. For selvom der er gode takter omkring udbygningen af dansk infrastruktur i udspillet fra regeringen, er fraværet af en samlet plan for brint og Power-to-X (PtX) i transporten en meget alvorlig mangel, og sætter Danmark bagerst i den internationale udvikling på området. Det er til skade for både klima og danske virksomheder, og gør de mange gode infrastrukturprojekter i planen mindre grønne, end de kunne være. For mens resten af verden, med Europa i spidsen, lige nu investerer massivt i brint, e-fuels og brintinfrastruktur – ofte baseret på løsninger udviklet og produceret i Danmark – vil man i regeringens plan kun analysere området nærmere. Derfor ærgrer det Brintbranchen, at regeringen har valgt ikke at lade sig inspirere af den hastige internationale udvikling og den stærke, danske værdikæde på brint og PtX.
”Brint og PtX glimrer ved sit fravær i den præsenterede infrastrukturplan, og det er virkelig ærgerligt. I resten af verden – og især i Europa – investeres der massivt i ny brintinfrastruktur og e-fuels til alle dele af transportsektoren. Og de løsninger er vel at mærke ofte danske. Fra Seoul til San Fransisco opføres implementeres brintinfrastruktur, der er ”Made in Denmark”, og vi er førende indenfor brændselsceller til både brint og metanol, men desværre tøver vi herhjemme med at udbygge vores eget marked. Det er skidt for dansk erhvervsliv, men det betyder også, at det får længere udsigter at gøre den tunge transport og, at Danmark frasiger sig muligheden for at være i førerfeltet omkring grøn transport”, siger Tejs Laustsen Jensen, direktør i Brintbranchen.
Og der er ham ifølge ikke den store trøst at hente i den analyse af tankinfrastrukturen, som regeringen foreslår i sit udspil.
”Vi har ikke brug for flere analyser. Vi har brug for at få gjort transporten i Danmark grøn. Finansministeren sagde selv ved præsentationen af infrastrukturplanen, at det afgørende for klimaet er, hvilke biler der kører på vejene, og budskabet fra regeringens eget Klimapartnerskab for landtransport i sidste år var klart: Der er behov for alternative drivmidler og en infrastruktur, der kan levere dem. I vores nabolande har de travlt med at opbygge de værdikæder, og sætter både tankstationer og køretøjer på vejene. Danmark risikerer at ende på som en dieselø, hvis ikke vi kommer i gang nu. Vi skal gøre transporten grøn, og binde den sammen med den generelle brint- og PtX-indsats, men regeringen forspilder desværre her muligheden for at rykke den danske brint- og PtX-udrulning til transport op i gear”, siger Tejs Laustsen Jensen.
Det er dog ikke kun i forhold til de direkte reduktionspotentialer i transportsektoren, at Tejs Laustsen Jensen mener, at brint og PtX i højere grad bør tænkes ind i infrastrukturudviklingen:
”Vi binder os til et meget mere ufleksibelt elforbrug ved konsekvent kun at fokusere på den rene el i transporten. På de ikke elektrificerede jernbanestrækninger kigger man f.eks. slet ikke på brint og PtX på trods for stort potentiale og store danske erhvervskompetencer. Storskala brint og PtX muliggør en langt mere fleksibel udnyttelse af de danske VE-ressourcer, og kan skabe et meget flere fleksibelt energisystem. Men det kræver altså, at vi også implementerer forbrugsløsningerne. Ved at konvertere grøn energi til brint og andre brintbaserede højværdiprodukter til flere dele af transportsektoren gøres disse uafhængigt af den øjeblikkelige elproduktion, og vi får skabt fleksibilitet samtidig med at vi får grøn strøm ind i transporten,” lyder det fra brintdirektøren.
For spørgsmål eller kommentarer kan Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen, kontaktes på tlf. 26 23 43 94 eller via tlj@brintbranchen.dk

Spørgsmål eller kommentarer
Tejs Laustsen Jensen – direktør Brintbranchen
tlj@brintbranchen.dk
tlf. 26 23 94 43