I en opfordring til EU-Kommissionen er bl.a. DFDS og Hydrogen Europe gået sammen med flere dele af den europæiske søfartsindustri for rette fokus på bl.a. grøn brint og ammoniak som nøgleteknologier i den grønne omstilling. Aktørerne opfordrer Kommissionen til at stimulere udrulningen af brint og ammoniak til shippingindustrien via initiativet FuelEU Maritime.
I opfordringen understreger industrien, at omend der er flere alternative brændstoffer under udvikling, så er det kun brint og ammoniak, der repræsenterer reelle og skalerbare, grønne løsninger. Løsningerne er dog fortsat dyrere end fossile, og derfor efterlyser underskriverne en klar prioritering af området. En stor del af omkostningsforskellen kan mindskes af storskala produktion, men det kræver dels investeringer, og dels et klart politisk signal om, at dette er en prioritering, hvilket kan skabe klarhed for potentielle udviklere og investorer. Industrien vurderer, at en investering på 1,4 billion Euro er nødvendig, og at investeringen kan føre nye jobs og økonomisk vækst med sig, som kan være afgørende i genstarten af den europæiske økonomi post-corona:
“Developing and deploying sustainable green fuels for shipping present enormous economic and employment opportunities. The production of green hydrogen and ammonia for shipping will require about €1.4 trillion in capital investments globally. This is an opportunity for new jobs and sustainable economic growth.
These are the sort of investments required to lift Europe out of COVID’s economic shatters. Well crafted EU shipping legislation will contribute to overcoming the current economic challenges facing Europe. As representatives of these industries, fuel and technology manufacturers and civil society, we are prepared to contribute to a robust and effective legislative outcome.”
Læs hele brevet her.